Житловий сертифікат на придбання об’єкта житлової нерухомості
На сьогодні в Україні працює кілька державвих спеціальних програм, які направлені на допомогу людям, житло яких постраждало або було зруйноване в результаті бойових дій на території нашої країни. Тисячі людей вже отримали фінансову компенсацію від держави, але багато україїських родии чули, що є такі праграми, але не знають як вони працюють.
Роз’яснення щодо порядку отримання Житлового сертифікатана придбання об’єкта житлової нерухомості замість зруйнованого
Житловий сертифікат на придбання об’єкта житлової нерухомості (ЖС) електронний документ, що підтверджує гарантії держави щодо забезпечення фінансування придбання нового житла на заміну того, що було зруйноване, в обсязі, що дорівнює грошовій сумі, зазначеній у такому документі.
Будь-який громадянин України, який втратив житло внаслідок війни, має право на отримання житлового сертифіката. Житловий сертифікат дозволяє придбати будь-яке житло - приватні будинки, квартири чи житлові приміщення, як на вторинному ринку, так і як інвестицію в нерухомість. Житловий сертифікат може бути використаний лише його власником або його спадкоємцем та не може бути відчужений третім особам. Отримувач компенсації не має права відчужувати житло, придбане ним з використанням житлового сертифіката, протягом п’яти років.
Як отримати Житловий сертифікат
1.Подати заяву про надання компенсації до Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна:
- в електронній формі - засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія);
- у паперовій формі - через центр надання адміністративних послуг (ЦНАП), орган соціального захисту населення або нотаріуса.
Подати заяву на компенсацію можна протягом дії воєнного стану та одного року після його скасування.
- Перед подачею заяви необхідно відкрити спеціальний рахунок для зарахування компенсації. Це можна зробити в одному з банків України, з яким Міністерство цифрової трансформації уклало відповідний договір інформаційної взаємодії.
- До заяви потрібно додати:
- копію документу, що підтверджує право власності на знищений об’єкт (якщо таке право не зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно);
- копію свідоцтва про право на спадщину — якщо заяву подає спадкоємець;
- копію документу, що підтверджує пріоритетне право на отримання компенсації (за наявності);
- документи про об’єкт, зокрема матеріали фото- і відеофіксації до та після знищення (за наявності).
Якщо якісь з цих документів втрачені, заявник може додати їх після подання заяви або звернутися до Комісії з проханням сприяти в отриманні відповідних документів.
4. Не пізніше 30 календарних днів Комісія повідомляє заявнику про прийняття рішення щодо надання/відмови компенсації, зупинення розгляду заяви:
- в електронній формі - засобами Порталу Дія або на адресу електронної пошти;
- у паперовій формі - на поштову адресу або в інший спосіб, зазначений заявником у заяві,
розраховує розмір компенсації та направляє житловий сертифікат у спосіб, зазначений вище. Строк дії житлового сертифіката складає 5 років з дня видачі.
Як використати Житловий сертифікат
- Спочатку необхідно обрати житло. У тому разі, якщо вартість обраного житла вища, ніж вартість сертифіката, є можливість доплатити за власний кошт. Якщо така вартість менша, це фіксується в Реєстрі пошкодженого та знищеного майна нотаріусом з тим розрахунком, що різниця людині компенсується після стягнення репарацій з російської федерації. Житло можна обрати будь-де (окрім окупованих територій України та територій, де ведуться бойові дії). Якщо знищена квартира - за житловий сертифікат можна купити будинок і навпаки. ЖС можна використати як інвестицію в об’єкт, що будується.
- Потім забронювати кошти. Подати заявку на бронювання коштів можна через Дію, ЦНАП або нотаріуса. Виконавець програми (АТ «Укрпошта») в порядку черги автоматично розглядає таку заяву та резервує кошти. При успішній резервації коштів в «Дії» змінюється статус сертифіката із «Сертифікат видано» на «Кошти заброньовано». Протягом 30 днів після отримання підтвердження про резерв коштів потрібно укласти угоду про купівлю нерухомості. Якщо угоду не буде укладено у цей термін доведеться повторно подавати заяву на бронювання коштів. Інформація про бронювання коштів прийде в «Дію» або якщо її особа не використовує - ЦНАП або нотаріус має про це повідомити особу за наданими нею контактними даними.
- Припинити право власності на зруйноване житло. Заява про припинення права власності подається не раніше прийняття рішення Комісії про надання компенсації і до моменту укладення договору у нотаріуса. Підстава припинення - виключно знищення майна. Припинити право власності можна через нотаріуса або у ЦНАПі. В разі припинення права власності на знищений індивідуальний будинок, земельна ділянка залишається у власності.
- Провести оцінку нерухомості. Вартість об’єкта нерухомості, що купується за житловим сертифікатом визначається виключно за результатами офіційної оцінки. Таку оцінку можна зробити самостійно і безоплатно через Ересурс Фонду держмайна України або залучити сертифікованого експерта. Звіт про оцінку майна долучається нотаріусом до матеріалів угоди.
- Укласти угоду купівлі-продажу нерухомості у нотаріуса, зазначивши сертифікат як спосіб оплати. Продавець отримує заброньовані кошти впродовж п’яти робочих днів з дати укладення договору. З дня зарахування грошових коштів на рахунок продавця житловий сертифікат вважається використаним. Статус ЖС змінюється з «Передано на виплату» на «Погашено».
Чи зможе продавець оперативно отримати готівкові кошти?
В Україні діють обмеження на зняття готівки та покупки відповідно до Постанови НБУ №18 від 24 лютого 2022 року. Після зарахування коштів на рахунок продавця, продавець не зможе одразу отримати всі кошти готівкою в касі банку або в банкоматах та POS-терміналах.
Видача гривні на території України
Максимальна сума готівки для зняття в один день — 100 000 гривень з одного рахунку:
- в касі банку — 100 000 грн в день з рахунку;
- в банкоматах та POS-терміналах — в межах денного ліміту картки, але не більше 50 000 грн в день.
Таким чином, для отримання готівки, продавцю нерухомості необхідно буде здійснити (далі – приклад) до 20 транзакцій протягом 20 днів для отримання готівки на суму 2 млн.грн.
Для того, щоб зняти бажану суму в касі банку її спочатку потрібно замовити. Робиться це у кілька способів: подзвонити на гарячу лінію банку, заздалегідь сходити у відділення або ж через застосунок банку.