ЄМАЛЯТКО: 50 ЗАПИТАНЬ ТА ВІДПОВІДЕЙ ПРО ПОСЛУГУ
- Якими нормативно-правовими актами регулюється надання комплексної послуги «єМалятко»?
Постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 № 691 «Про реалізацію експериментального проекту щодо створення сприятливих умов для реалізації прав дитини».
- Комплексна послуга «єМалятко» є обов’язковою для замовлення батьками новонароджених?
Ні, послуга надається виключно за бажанням батьків дитини чи одного з них.
- Які послуги надаються через «єМалятко»?
Базовою (обов’язковою) послугою комплексу «єМалятко» є державна реєстрація народження та визначення походження дитини. Отримати інші послуги окремо від цієї технічно неможливо.
Додатково заявники можуть обрати такі послуги:
- реєстрація у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (присвоєння дитині номеру платника податків);
- внесення інформації про новонароджену дитину до Єдиного державного демографічного реєстру з присвоєнням унікального номера запису (УНЗР) в ньому;
- визначення належності новонародженої дитини до громадянства України;
- призначення допомоги при народженні дитини;
- призначення допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім’ях;
- реєстрація місця проживання;
- внесення відомостей про дитину до Реєстру пацієнтів, що ведеться в центральній базі даних електронної системи охорони здоров’я.
- Чому недоступні всі заявлені раніше послуги?
«єМалятко» – експериментальний проєкт, який працює зараз в режимі бета-тесту. Відповідно, не всі функції ще реалізовані. Реалізація та доопрацювання цього проєкту триватиме протягом 2020-2022 років, про що говориться в Постанові КМУ № 691.
Для замовлення поки що недоступна:
- видача посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї.
- Чи можуть заявники звернутися до будь-якої установи на території України, де вже доступна комплексна послуга «єМалятко»?
Державна реєстрація народження може проводитися лише за місцем народження дитини або місцем реєстрації її батьків чи одного з них.
Подати заяву можна офлайн у:
- пологовому будинку, де народилася дитина (до виписки);
- ЦНАП або відділі ДРАЦС (за місцем народження дитини або місцем реєстрації батьків).
- Протягом якого терміну батьки можуть отримати комплексну послугу «єМалятко»?
Батьки зобов’язані невідкладно, але не пізніше одного місяця від дня народження дитини, зареєструвати народження дитини в органі державної реєстрації актів цивільного стану (стаття 144 Сімейного кодексу України). Несвоєчасна без поважної причини державна реєстрація батьками народження дитини тягне за собою накладення штрафу від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (стаття 212¹ Кодексу України про адміністративні правопорушення). Отримати комплексну послугу «єМалятко» можуть лише батьки, які не порушили термін.
- Куди звертатися батькам, які порушили термін звернення?
Коли термін державної реєстрації народження порушено, батькам необхідно звернутися до відділу ДРАЦС.
- Які строки отримання послуги?
Державна реєстрація народження дитини проводиться в день звернення заявника, а в разі подання заяви в електронній формі або через центр надання адміністративних послуг – у день її надходження або не пізніше наступного робочого дня у разі отримання такої заяви поза робочим часом відділу державної реєстрації актів цивільного стану.
Реєстрація місця проживання здійснюється в день подання особою документів або не пізніше наступного робочого дня у разі їх отримання поза робочим часом органу реєстрації.
Виплата допомоги при народженні відбувається протягом місяця-півтора з дати подачі заяви до 8 та 25 числа кожного місяця.
- Отримати свідоцтво про народження заявники можуть лише в установі, де вони замовляли послугу?
Ні. Заявники також можуть замовити надсилання свідоцтва про народження рекомендованим листом. Вартість доставки сплачує заявник під час отримання листа.
- Куди звертатися, якщо строки надання послуг порушені?
Заявник може залишити свій відгук про послугу за QR-кодом, що в кінці заяви.
Також заявникам слід написати на офіційні сторінки «єМалятко» у соцмережах.
- Хто може отримати комплексну послугу «єМалятко»?
Заяву для отримання комплексної послуги «єМалятко» можуть подати:
- батьки, які перебувають у шлюбі і мають спільне прізвище (двоє або один з батьків);
- батьки, які перебувають у шлюбі, але мають різні прізвища (двоє або один з батьків за наявності нотаріальної довіреності та згоди відсутнього з них щодо присвоєння дитині прізвища);
- батьки, які не перебувають у шлюбі (двоє або один з батьків за наявності нотаріальної довіреності та спільної заяви матері та батька щодо визнання батьківства);
- одинокі мами.
- Заяву «єМалятко» хоче подати бабуся/дідусь дитини, на якого батьки оформили нотаріальну довіреність. Чи можна надати послугу?
Ні. Заяву «єМалятко» повинні подавати виключно батьки дитини або один із них.
- Чи можете подати заяву «єМалятко» опікун дитини?
Ні. Наразі подати заяву можуть виключно батьки дитини або один із них.
- Батьки дитини вже отримали свідоцтво про народження. Чи зможуть вони отримати інші послуги, що входять до комплексної послуги «єМалятко»?
Ні. «єМалятко» – це комплекс послуг, які надаються за життєвою подією, а саме народженням дитини. Отже, основна послуга – це саме державна реєстрація народження дитини та визначення її походження, під час якої батьки мають змогу отримати додаткові послуги.
Якщо батьки вже мають свідоцтво про народження, для отримання інших послуг їм слід звернутися до відповідних установ.
- Дитина заявників народилася не у пологовому будинку. Чи зможуть вони отримати послугу?
Ні. Обов’язковим документом, який потрібен для заповнення заяви, є медичне свідоцтво про народження за формою 103/о (або медичний висновок про народження). Його видають виключно у випадках, коли дитина народилася у медичному закладі. Дітям, народженим поза медичним закладом або в результаті застосування репродуктивних технологій, видають медичне свідоцтво про народження за іншою встановленою формою.
- У заявників народилася двійня. Чи зможуть вони отримати послугу?
Так. Потрібно сформувати дві окремі заяви на кожну дитину.
- Дитина народилася до спливу 10 місяців після припинення попереднього шлюбу матері. Чи зможуть заявники отримати послугу?
Ні. Відповідно до законодавства, дитина, яка народжена до спливу десяти місяців після припинення шлюбу або визнання його недійсним, походить від подружжя. Якщо батьком дитини є інший чоловік, заявникам слід звернутися до відділу ДРАЦС, де потрібно подати спільну заяву про невизнання колишнього чоловіка батьком дитини.
- Що робити, якщо батьки мають статус внутрішньо переміщених осіб?
Місцем реєстрації потрібно зазначити адресу в паспорті, а не з довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб.
- Які документи необхідні для замовлення послуги?
Заявники повинні надати оригінали:
- паспортів обох батьків (або цифрові паспорти у мобільному застосунку «Дія»);
- медичного свідоцтва про народження за формою № 103/о (або повідомити адміністратору номер медичного висновку про народження).
Для заповнення заяви на порталі Дія також знадобиться інформація:
- про Реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) обох батьків (за наявності);
- зі свідоцтва про шлюб (місце та дата реєстрації, орган, що уклав шлюб);
- відомості про присвоєння унікального номера запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (УНЗР) одного з батьків – для замовлення послуги з присвоєння УНЗР дитині;
- номер рахунку в форматі IBAN – для замовлення послуги з призначення допомоги при народженні.
Оригінали цих документів не потрібні! Батьки можуть надати інформацію усно або показати фото у телефоні чи скан-копію.
- Заявник має паспорт у застосунку «Дія». Чи можна використовувати його під час замовлення комплексної послуги «єМалятко»?
Так, юридична сила цифрових ID-карток та закордонних біометричних паспортів визначена Постановою Кабінету Міністрів України від 15.04.2020 № 278.
- У яких випадках батькам потрібно мати з собою нотаріальну довіреність та заяву?
Якщо заяву «єМалятко» подає один з батьків дитини, потрібно додатково пред’явити:
- письмову згоду другого з батьків щодо реєстрації місця проживання новонародженої дитини разом з одним із них – якщо матір та батько дитини зареєстровані за різними адресами;
- заяву матері та батька дитини про визнання батьківства – якщо батьки дитини не перебувають у шлюбі;
- письмову згоду другого з батьків про присвоєння дитині прізвища – якщо батьки мають різні прізвища.
- У одного з батьків дитини відсутнє місце реєстрації. Які послуги зможуть отримати заявники?
У такому разі заявникам потрібно відмовити у наданні комплексної послуги «єМалятко». Технічною особливістю системи є обов’язкове заповнення полів у заяві про місце реєстрації обох батьків.
- Що робити, якщо заявники не знають індексу населеного пункту, адже це поле є обов’язковим?
Потрібно скористатися підказкою на порталі Дія. Натиснувши на неї, ви перейдете на сайт Укрпошти. Слід ввести адресу реєстрації, після чого ви побачите правильний індекс.
- Чи можуть заявники заповнити паперову заяву без присутності адміністратора, після чого адміністратор внесе дані на портал Дія?
Ні. Заповнення заяви «єМалятко» на порталі Дія відбувається лише у присутності заявників або одного з них. Заповнення будь-яких паперових бланків не передбачено процедурою надання комплексної послуги «єМалятко».
- Чи існують вимоги щодо присвоєння дитині прізвища, імені та по батькові?
Порядок присвоєння прізвища, власного імені та по батькові врегульовано нормами Сімейного кодексу України.
Ім’я дитини визначається за згодою батьків. Ім’я дитини, народженої жінкою, яка не перебуває у шлюбі, у разі відсутності добровільного визнання батьківства визначається матір’ю дитини. Дитині може бути дано не більше двох імен, якщо інше не випливає із звичаю національної меншини, до якої належать мати і (або) батько.
Прізвище дитини визначається за прізвищем батьків. Якщо мати та батько мають різні прізвища, прізвище дитини визначається за їхньою згодою. Батьки, які мають різні прізвища, можуть присвоїти дитині подвійне прізвище, утворене шляхом з’єднання їхніх прізвищ.
По батькові дитині присвоюється за власним іменем батька. Якщо батько має подвійне власне ім’я, то по батькові дитині присвоюється за одним із них на вибір батьків. На прохання батьків по батькові може також утворюватися згідно з національними традиціями або не присвоюватися взагалі.
- Що буде записано у графі «Відомості про батька», якщо заяву подає одинока матір?
Запис про батька дитини провадиться за прізвищем та громадянством матері, а ім’я та по батькові дитини записуються за її вказівкою.
- Що таке УНЗР?
Унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (УНЗР) – це цифровий, незмінний ідентифікатор людини. Достатньо лише одного номеру, щоб отримати доступ до безлічі електронних сервісів та послуг.
- Що таке РНОКПП?
РНОКПП – це реєстраційний номер облікової картки платника податків. Заявникам найчастіше відомий як номер платника податків або ідентифікаційний код.
- Де заявникам дізнатися свій УНЗР?
УНЗР вказано у біометричному закордонному паспорті або на ID-картці. Це номер у форматі: 11111111-22222
- Якщо у заявників немає УНЗР, чи можна присвоїти УНЗР дитині?
Ні. Внесення інформації про новонароджену дитину до Єдиного державного демографічного реєстру з присвоєнням унікального номера запису в ньому та визначення належності новонародженої дитини до громадянства України під час надання комплексної послуги «єМалятко» здійснюється:
у разі, коли батьки новонародженої дитини на момент її народження є громадянами України та інформація про яких чи одного з них внесена до Єдиного державного демографічного реєстру;
без проведення ідентифікації такої дитини.
- Як заявники дізнаються про результат послуг з присвоєння дитині УНЗР та РНОКПП?
Унікальний номер запису у реєстрі та реєстраційний номер облікової картки платника податків записуються одразу до свідоцтва про народження. Номери розміщені нижче дати видачі свідоцтва. Якщо заявники бажають отримати паперові довідки – потрібно звернутися до ДМС та ДПС відповідно.
- Куди звертатися заявникам, якщо вони замовили УНЗР та/або РНОКПП, але у свідоцтві номери не з’явились?
Заявникам слід звернутися до чат-боту «єМалятко» або написати на офіційні сторінки «єМалятко» у соцмережах.
- У яких містах вже доступна послуга з реєстрації місця проживання?
Батьки можуть замовити послугу з реєстрації місця проживання дитини у таких містах: Київ, Харків, Вінниця, Кривий Ріг, Луцьк, Львів, Маріуполь, Одеса, Хмельницький.
- Населений пункт не входить до переліку тих, де надається послуга з реєстрації місця проживання, але послуга доступна для вибору на порталі Дія. Тобто заявники можуть її отримати?
Ні. Технічна можливість замовити послугу та сплатити адмінзбір існує, однак місце реєстрації дитини не буде зареєстровано.
- Чи можна здійснити реєстрацію місця проживання в іншому населеному пункті?
Так, якщо в населеному пункті, де планують зареєструвати новонароджену дитину, технічно реалізована ця послуга.
- Який розмір адмінзбору за реєстрацію місця проживання?
Розмір адмінзбору – 13 грн 60 коп. Додатково сплачується комісія у розмірі 34 коп. Отже, загальна сума до сплати – 13 грн 94 коп.
- Які способи сплати адмінзбору доступні?
Існує 2 способи оплати:
- банківською карткою. Заявнику необхідно відсканувати QR-код з посиланням для оплати;
- мобільні гроші. Заявнику необхідно вказати номер телефону, з якого будуть списані кошти. Для підтвердження списання буде надіслано смс-код (Доступно лише для абонентів передплаченого зв’язку Київстар та Life).
- Що має бути підтвердженням сплати адмінзбору заявником?
Підтвердження оплати адмінзбору надсилається автоматично на портал Дія. ID транзакції зі сплати можна перевірити на сайті Easypay або іншої процесингової компанії (за підключення).
- Як повертається адмінзбір у разі відмови у наданні послуги з реєстрації місця проживання органом реєстрації?
Щоб повернути сплачені кошти, потрібно написати заяву про повернення коштів та подати її до того органу реєстрації місця проживання, на рахунок якого було сплачено кошти.
- Який розмір допомоги при народженні?
Розмір допомоги при народженні дитини – 41 280 грн. 10 320 грн виплачується одноразово, решта суми – по 860 грн щомісячно протягом трьох років. Сума незмінна і не залежить від кількості дітей у сім’ї.
- Який розмір допомоги на дитину з багатодітної сім’ї?
Допомога на дитину з багатодітної сім’ї виплачується у розмірі 1 700 грн щомісячно до досягнення нею 6 років. Допомога призначається на третю і кожну наступну дитину з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами. Якщо у сім’ї одночасно народилося двоє і більше дітей, внаслідок чого сім’я набула статусу багатодітної, виплата допомоги здійснюється на кожну таку дитину.
- Які існують способи отримання допомоги на дитину?
Заявники можуть обрати один із двох способів:
- на особовий рахунок, відкритий в установі уповноваженого банку;
- виплата у відділенні АТ «Укрпошта» за місцем проживання отримувача.
- Хто може бути отримувачем допомоги при народженні?
Отримувачем допомоги може бути як матір, так і батько дитини. Радимо вказувати отримувачем допомоги того з батьків, хто перебуватиме у декретній відпустці по догляду за дитиною до 3-х років – таким чином можна уникнути розриву у страховому стажі, який враховуватиметься при призначення пенсії. Адже за отримувача допомоги держава 3 роки сплачуватиме єдиний внесок.
- Як заявникам уточнити статус виплати допомоги?
Нарахуванням виплат безпосередньо займається управління соціального захисту населення за місцем реєстрації того з батьків, хто вказаний отримувачем допомоги. Дані з заяви «єМалятко» передаються їм в електронному вигляді для опрацювання та нарахування коштів. Для отримання детальної інформації потрібно зателефонувати до УПСЗН. Вони зобов’язані відреагувати на звернення. Якщо виникають проблеми, також можна звернутись на гарячу лінію Міністерства соціальної політики України за номером 15-45.
- Чому потрібно вказувати рахунок в форматі ІBAN і де його перевірити?
Українські банки перейшли на оновлений формат рахунків з 13 січня 2020 року – всі платежі проводяться тільки за новими реквізитами. ІBAN – це міжнародний номер банківського рахунку, який використовується у більш, ніж 100 країнах світу. Дізнатися оновлений номер рахунку у форматі IBAN можна:
- у інтернет-банкінгу чи додатку банку у розділах «Інформація про картку» або «Реквізити»;
- за допомогою IBAN-калькулятора на сайті банку;
- зателефонувавши до контакт-центру банку;
- на сайті Національного банку України.
- Який банк можна обрати для отримання допомоги?
Банк повинен бути включений до переліку уповноважених здійснювати соціальні виплати. Повний перелік доступний за посиланням.
- Якщо заявники вказали не соціальний рахунок, послуга на оформлення виплати при народженні дитини буде відхилена?
Рекомендовано відкривати окремий соціальний рахунок для нарахування виплат. У разі, якщо було вказано не соціальний рахунок для виплат, відкритий в уповноваженому банку, нарахування виплат все одно відбуватиметься згідно Порядку. Відповідно, виплата буде нарахована на рахунок, вказаний в заяві.
- Що робити, якщо заявники надали помилковий рахунок?
Заявник може самостійно звернутись до УПСЗН за місцем реєстрації (особисто або за телефоном) та повідомити, що бажає змінити реквізити.
- Що необхідно для успішного оформленнявиплати при народженні дитини та допомоги на дитину, яка виховується в багатодітній сім’ї?
Для успішного надання цих послуг є декілька умов:
- Отримувач виплат має бути особисто присутнім та бути одним із заявників.
- Якщо отримувач обирає спосіб отримання допомоги на картку, на його ім’я має бути відкритий рахунок в уповноваженому банку, через який здійснюються виплати.
- Банківський рахунок в систему вноситься лише в форматі IBAN.
Також грошову допомогу можна отримувати через поштове відділення. Спосіб отримання залежить від вибору отримувача.
- Заявники хочуть вказати рахунок, відкритий на ім’я бабусі. Чи буде їм виплачена допомога?
Ні. Рахунок повинен бути відкритий на ім’я отримувача допомоги. Тобто, на батька чи матір дитини.
Примітка: У разі подання заяви через центри надання адміністративних послуг, до відділів державної реєстрації актів цивільного стану та у закладі охорони здоров’я.